27 Jan

هیپنوتیزم

هیپنوتیزم را می‌ توان حالتی از توجه متمرکز کانونی، تلقین پذیری بالا و کاهش آگاهی محیطی دانست که طی آن ارزیابی‌ های شناختی سوژه به حالت تعلیق نسبی درمی‌ آیند.

تحت هيپنوتيزم، حرکات و حس‌های تلقین شده، غیر ارادی و به صورت خودکار اتفاق می‌ افتند. ادراکات تلقین شده، ادراکات معمول سوژه را تغییر داده و جایگزین آن ها می‌ شوند.

هیپنوتیزم کننده به طریقی آهسته، کنترل شده، ترغیب کننده با بیمار صحبت می‌ کند.

برخی هيپنوتيزم کننده ها از بیمار می‌ خواهند که بر چیزی خاص تمرکز ذهن کند. آنان گاهی از یک پرتوی نور مستقیم یا بازتابنده، یا یک آونگ برای متمرکز کردن ذهن و حواس بیمار استفاده می‌ کنند، یا چیزی به بیمار می‌ دهند که محکم در مشت خود نگه دارد، یا از بیمار می‌ خواهند که تصویری خاص در ذهن خود مجسم کند.

هدف این گونه تمرکزها و خلسه‌ های القایی بعد از آن، شل کردن عضلات و رفتن به حالت خلسه و تلقین پذیری می‌ باشد. هيپنوتيزم کننده ها سعی نمی‌ کنند شخص هیپنوتیزم شده را وادار به کاری خاص کنند و فقط با او گفتگو می‌ کنند تا نکات و مسائل پنهان روان او یا تجربه‌ های تلخ زندگی او و به عبارت دقیق‌ تر ریشه ناراحتی یا نگرانی یا درد و بیماری او را آشکار سازند.

هیپنوتیزم

انواع هیپنوتیزم

هیپنوتیزم به دو گونه‌ خود هیپنوتیزم و دگرهیپنوتیزم بخش‌ بندی می‌ شود. همان‌ گونه که از نام این دو شاخه پیداست خودهیپنوتیزم به دست خود فرد و دیگر به دست کسی دیگر انجام می‌ شود. انجام هيپنوتيزم در هر دو گونه، نیازمند آگاهی و دانش است و اگر به درستی انجام نشود می‌ تواند تاثیرات منفی روانی و عصبی به دنبال داشته باشد.

هیپنوتیزم کامل به فرد وابسته است و اگر فرد علاقه نشان نداده و واکنش منفی و حالت خود کنترلی نسبت به تلقینات ایجاد کند، مسلما درمان جواب نداده و با اختلال روبه رو می‌ شود. هنگام هیپنوتیزم بیمار حس خوشایندی دارد و گاهی همین حالت باعث می‌ شود که فرد نسبت به درمان خوب واکنش نشان داده و درمان ادامه پیدا کند.

کاربردهای هیپنوتیزم

• درمان درد مزمن مانند آرتریت روماتوئید
  • درمان و کاهش درد در هنگام زایمان
  • کاهش علائم زوال عقل
  • هیپنوتراپی ممکن است برای علائم خاصی از ADHD مفید باشد.
  • هیپنوتیزم برای درمان اضطراب‌ ها، ایجاد آرامش، وسواس و اختلال افسردگی ناشی از اضطراب، اختلالات جنسی و انحرافات جنسی و غیره می‌ تواند کمک کننده باشد.
  • کاهش تهوع و استفراغ در بیماران مبتلا به سرطان تحت شیمی درمانی
  • هيپنوتيزم می‌ تواند به کنترل بی خوابی، کنترل کابوس دیدن شبانه و عوامل ترس از خواب (که معمولا بر کودکان بین ۷ تا ۱۲ سال تأثیر می‌ گذارد) کمک کند. همچنین اختلالات خواب غیرمعمولی‌ تر، مثل راه رفتن در خواب نیز با این روش درمان می‌ شود. تمدد اعصاب و کنترل تنفس نیز با کمک هيپنوتيزم امکان‌ پذیر است.
  • کنترل درد خلال اعمال دندانپزشکی
  • از بین بردن یا کاهش شرایط خاص پوستی مانند پسوریازیس
  • کاهش علائم مرتبط با سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

هيپنوتيزم می‌ تواند به درمان بیماری‌ های روان تنی یا سایکوسوماتیک ( بیماری‌ های جسمانی هستند که عوامل روانی در ایجاد و تشدید عوارض آن دخالت دارند مانند بیماری‌ های گوارشی، پوستی، بیماری‌ های مربوط به سیستم قلب وعروق، سرطان و …) کمک کند.

مرکز مشاوره و مددکاری همراز

مرکز مشاوره و مددکاری همراز
مشاوره ازدواج ، مشاوره روانپزشکی، مشاوره خانواده و روابط زناشویی، برگزاری کارگاه های آموزشی، مشاوره تخصص کودکان و نوجوانان