27 ژانویه

هیپنوتیزم

هیپنوتیزم به حالتی اتلاق می شود که میزان توجه متمرکز کانونی و تلقین پذیری افزایش یافته و میزان آگاهی محیطی کاهش می یابد و بدین ترتیب طی ارزیابی شناختی ، سوژه مورد نظر دچار حالت تعلیق به صورت نسبی می شود.

فرآیند هیپنوتیزم به این صورت است که حرکات و احساساتی که به او تلقین شده است به حالت خودکار تبدیل شده و ادراکات معمول فرد را دستخوش تغییر قرار داده و بدین ترتیب احساسات تلقین شده را جایگزین احساسات معمول او می نماید.

فرد هیپنوتیزم کننده طی هیپنوتیزم ، بیمار را وادار به تمرکز روی یک موضوع خاص می کند و سپس از طریق یک نور مستقیم ، آونگ یا در برخی موارد قرار دادن چیزی داخل مشت بیمار یا وادار نمودن بیمار به تجسم چیزی در ذهن خود ،  به صورت آهسته و تشویق کننده البته با رعایت کنترل با بیمار صحبت می کند.

این تمرکزهای القا شده در نهایت باید منجر به شل شدن عضلات و اعمال حالت تلقین پذیری و خلسه در بیمار می گردد. فرد هیپنوتیزم شونده توسط هیپنوتیزم کننده ها به انجام عمل خاصی وادار نخواهد شد و تنها به منظور کشف مسائل نهفته در ذهن بیمار و تجربیات تلخی که بیمار در طول زندگی داشته با او صحبت می نمایند و بدین ترتیب منشا ناراحتی و اضطرابات و نگرانی های فرد مشخص می گردد.

هیپنوتیزم

انواع هیپنوتیزم

دو نوع هیپنوتیزم وجود دارد شامل : خودهیپنوتیزم و دگرهیپنوتیزم ، که خودهیپنوتیزم توسط خود شخص و دگرهیپنوتیزم توسط شخص دیگری انجام می گیرد.

برخورداری از آگاهی و دانش کافی در هر دو نوع هیپنوتیزم ضروری و لازم می باشد و اگر به شکل صحیح انجام نشوند می توانند آثار زیانبار و مخربی را در روان فرد ایجاد نمایند.

لازم به ذکر است طی هیپنوتیزم ؛ بیمار دچار احساس خوشایندی می شود و بنابراین بروز این حالت منجر به ایجاد علاقه در بیمار برای ادامه درمان خواهد شد.

در این جا باید این نکته را خاطر نشان نمود که انجام هیپنوتیزم به صورت کامل ، به شرایط بیمار بستگی دارد و چنانچه بیمار به درمان با هیپنوتیزم علاقه ای نشان ندهد و در مقابل تلقینات وارده دچار حالت خود کنترلی شده و از خود واکنش منفی بروز دهد ، درمان را مختل نموده و قطعا دستیابی به نتیجه موفقیت آمیز ممکن نخواهد بود.

کاربردهای هیپنوتیزم

• منجر به کاهش نشانه های زوال عقل می شود.
  • دردهای مزمن مانند آرتریت روماتوئید را درمان می نماید.
  • باعث کاهش درد  زایمان می شود.
  • برای درمان علائم خاصی نظیر ADHD می تواند موثر واقع شود.
  • می تواند در درمان مواردی از قبیل اضطراب ، وسواس ، اختلال افسردگی ناشی از اضطراب ، اختلالات و انحرافات جنسی و برقراری آرامش اثرگذار باشد.
  • این روش درمانی می تواند باعث کاهش حالت تهوع و استفراغ را در بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی هستند ، شود.
  • بی خوابی ، کابوس های شبانه و عوامل موثر در ترس از خواب ( که عموما در کودکان بین 7 تا 12 سال دیده می شود ) را کنترل می نماید. همچنین اختلالات خواب غیرمعمول مانند راه رفتن در خواب نیز با این روش قابل درمان است.
  • درد ناشی از اعمال دندانپزشکی را کنترل می نماید.
  • منجر به رفع علائم خاص پوستی از قبیل پسوریازیس می شود.
  • باعث کاهش علائم وابسته به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می گردد.
  • بیماری های روان تنی یا سایکوسوماتیک ( منظور از این بیماری ، عوامل روانی ای می باشند که باعث بروز و تشدید برخی بیماری های جسمی مانند بیماری های پوستی ، بیماری های گوارشی ، بیماری های قلبی – عروقی ، سرطان و غیره ) با هیپنوتیزم قابل درمان است.